Saturday 30 July 2011

Marhaban Ya Ramadhan...

As salam....
Ramadhan Al mubarak tiba lagi....tinggal mlm nie saje maka berakhirnya bulan Syaaban.Malam esok seluruh umat islam akan menyambut kedatangan ramadhan bulan yang penuh keampunan..bulan yang penuh rahmat.Penantian ini memang amat dinanti-nantikan kerana sebagai umat islam kita akan melaksanakan rukun islam ketiga iaitu berpuasa selama sebulan di dalam bulan ramadhan.

Teringat mase kecik2 dlu...saya tggl di pkampungan kwsn stinggan di Sentul.Rumah2 kt situ rapat2...jdik bile time nk mjelang puasa,mcm2 bau mskan saya leh bau dr dpur2 jiran.Biasenya org N9 @ org minang je yg mmg beria2 "merendang" bile nk mjelang puasa.ramai le anak2 akan pulang bkumpul bsama2 dgn kluarga sblum mjelang bulan ramadhan.kami nie jenis yg x reti bhsa dgn slumber akn mnegur jiran "di kalangan ibu2" ape agknya juadah yg diorg akn hidangkan...x ke nakal namanya dok nyibuk org nk msk ape...hehehe...mcm stgh2 family kt situ tmasuk family saya,kami xle ssibuk mereka mmasak.bagi kami kdtgan ramdadhan dismbut dgn sderhana saje.

situasi spt itu ,msih blanjutan di pkampungan kdiaman saya tggal skrg d Hulu Langat.rsenye wlau di mana pn tmpat kdaan ini ttp ade pd sgelintir family yg mneruskn tradisi spt itu.Menjelang mlm kdatangan ramadhan,sdah pasti rmai yg dok tcongok dpn tv mnantikn perutusan penetapan permulaan puasa..bila dh diumumkan maka esok bmula puasa...maka blumba2 la rmai menuju ke masjid2 @ ke surau2 bhmpiran utk menunaikan solat terawih..yg sronoknya kalau di kwsn kg...kami akan bjln bramai2..bdk2 akan mula kluar bbsikal bramai2 dgn merdekanya krn kononnya bulan nie hantu & syaitan akan diikat.so diorg x tkut la coz xkn jmpa hantu...

pd saya prsaan truja tu msih trase smpai skrg lbih2 lg mjelang puasa.cma bezanya prasaan itu mgkn tdk same waktu ketika kecil & stelah kte mningkat dwasa.ape2 pn saya ttp bsyukur ke hadrat illahi krn saya msih dberi ksmpatan utk btemu lg dgn ramadhan yg bkl mjelma..di saat spt ini juga saya pasti tkenang dgn insan2 yg saya syg yg tlh kembali ke rahmatullah..kpd arwah ibu saya..."mak,ida rndu dgn mskan mak.."slalunye time2 nk puasa nie mak x henti2 akan btanye pd anak2 nya ape mskan yg mahu dimsk...buku2 masakn & rncgn mskan di tv mmg amat diminati oleh arwah mak...tp kini tggl knangan..sgala kngan itu hnya tggal kngan...sebaliknya kini saya mggalas tggjwb utk mggantikan ape yg prnh dlakukan oleh arwah mak..saya bsyukur skurang2nya ade jenis mskan yg saya pelajari dr arwah mak mjadi favourite diklgn ahli kluarga saya.handmade nie wpn payah ttpi klu kte ikhlas mlakukan,hasilnya mmg tbaeekkkk...

Bazar Ramadhan mmg dinanti2kn krn dlm sthn hanya pd bulan puasa saje bazar ramadhan akan wujud.suasana pelbagai juadah yg dijual mmg meriah di mana saje bazar berada...pndek kate asal ade duit beli saje lah ape yg difikirkan mau utk diborong...ttp kte sharusnya igt bln puasa slalunye stkt mane saje mmpu kte mkn..jgn x mbazir saje klu kte beli bnyk2 skaligus...esok2 kn msih bleh kte beli.jdi elak lah dr mbeli byk jenis pd satu2 mase..

Juadah yg mjadi perhatian bila tibanya bulan puasa biasenye di kg saya ialah kuih Jongkong.kuih nie akan dibungkus dlm daun pisang..klu lmbt beli jgn hrp dpt jumpe lg..tggu esok je le..hehehe...slain itu,bubur lambuk juga mjadi kgemaran saya bile time puasa...rsenye wala...mavelous!!!! rugi pd sape yg x mminati bubur lambuk...ermm...hrp2 thun nie saya akan mluangkan mase utk myediakan juadah ini bila anak buah tsyg pulang utk bbuka bsama..klu msk x smpai speriuk bsar..x sah jdinya...

satu lg yg biasenya akan blaku lbih2 lg di kwsan kg ialah bunyi mercun...puasanya x smpai shari...bunyi mercun bdentam dentum mglhkan nk dkt raya...ade la plak tu p main mercun dkt2 dgn surau...klu iye pn adik2 p la main jejauh skit..x bek gnggu org nk mnunaikan solat..ksian sgguh ngan pak imam dik!!

Bgn sahur satu lg acara yg sronok dlm bulan puasa...pukul 4.30 biasenye kaum2 wanita akn bgn myiapkan sahur sbelum mgejutkan ahli kluarga yg laen..slps itu ,msg2 akan mnunaikan solat sunat@mengaji smtara mnunggu azan subuh bkumandang.klu time cuit..biasenya msg2 akan tarik selimut balik...klu xpn dok lpak dpn tv..

Tadarus Al-quran kian galak dijlnkan dimerata-rata tmpt demi mmupuk para belia trutamanya untuk mcintai Al Quran..xkira la di ofis,di rumah @ di surau2 & di masjid2....pd awal bulan biasenye kumpulan tadarus mjadi pnuh..akan ttpi slps stgh bln bpuasa,kumpulan tadarus td akan tggal brp kerat je..saya pn x nafikan yg saya pn dlm kelompok gitu.adakala sikap M lebih mrajai dr segala2nya...hehehehe...

ape2 pn...berkat kdtgan ramadhan thn nie...saya bdoa smga saya dpt mjalani ibadah puasa nie dgn tekun & penuh tawaduk.Semga pintu taubat tbuka utk saya & doa saya tmkbul hendaknya...Insya Allah jika dgn Izin Nya,,skiranya ade rezki utk saya mnenui malam Lailatul Qadar,pasti saat itu saya akan rebut utk mmohon keampunan kpd Allah swt..Wallahualam..


Buat semua blogger2 smga kte mdpt keredhaan dr Allah swt..
Selamat Berpuasa & smga kte mdpt hidayah nya -amin-

2 comments:

  1. selamat berpuasa akak..semoga kte peroleh keberkatan drpd bln yg mulia ni..:)

    ReplyDelete
  2. begitulh hndaknya ain...slamt bpuasa jgk tuk ain..

    ReplyDelete