Wednesday 20 July 2011

Rindu yang bertahan

Adilkah tika itu
Bila kau hadir mencagar perasaan ini
Seindah rindu tak bisa aku curangi
pada sempadan kasih seorg nurani
                                                                                                 
Mencari jawapan
Dalam jurang maupun sempadan
Terulik aku pada satu persoalan                                                                                                          
kau hadir dalam waktu dan kenangan

Kau ciptakan kepalsuan
Kau leraikan keakraban

Tersungkur aku pada laluan kegelapan
Tersedu sedu ku menongkah kenaifan
Hinakah aku pada renungan kau lontarkan??
Daifnya diri tidak lah sehina yang kau sangka kan..


Haruskah aku membenci
Bila maya tak lagi memberi
Hanya alam yang mampu menguasai

Sujud sembahku hanya pada mu illahi
Menagih janji doaku yang tak henti henti
Ikhlaskan hati agar tidak lagi meragui
Pada  sekeping hati yang aku miliki

Tercipta kasih rindu yang membelenggu
Aku tewas pada pertemuan itu
Buat sekian kasih yang ku tunggu
Menyesak hati sembunyikan kepedihan yang lalu

Trauma jiwa yang melanda
Mengingatkan aku agar segera tidak dipersenda
Mengukuhkan kekuatan jiwa dan minda
Agar kesabaran dan kebaikan akan tiba jua.

Menyusur keindahan menyorot kelukaan
Akan ku sadurkan kesempatan
Membongkar kepayahan demi keimanan
Biarku takluki agar aku tidak lagi kesedihan
pada rinduku yang bertahan





6 comments:

  1. lagu beribu sesalan 2 je yg ain tau kak..yg puisi akak 2 ain xfhm..hehe..sastera2..hehe

    ReplyDelete
  2. hahaha...ape da??? bdk sains la katakan...akak bdk perd dek...bkn dak sastera pn....hnya yg mmahami je yg phm...

    ReplyDelete
  3. hehe..ok2..nnt ain bg kt org yg pndai bce puisi ni..suh dia translate..ok??hehe

    ReplyDelete
  4. sape dak tu??? ce cite skit..klu dak sains gak bek xyah...

    ReplyDelete
  5. hehe..xkaji lak dia 2 dak sains ke x kak..hehe..xpe2..:p

    ReplyDelete
  6. seni itu amat halus utk dijiwai...dlm pnilaian pn dh mberi mksud seni...so,saya mengalu2kn kpd sesapa yg bleh join..

    ReplyDelete